• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Strax där under. Stämmer. 77-78 innan skatt har varit ca 55.000 efter skatt.

Det ska dock sägas att det inte är min (eller arbetsgivaren/branschens fel för den delen)

Det som har hänt är att EU kraftigt dragit åt snarat åt finans. Tidigare kunde du ha 40.000-50.000 i provision i månaden. Nu är det lagstadgat att så inte får vara fallet.

Nu får den rörliga ersättningen aldrig överstiga den "fast" eftersom den fasta är runt 30.000 för folk i min ålder så blir det en kraftig minskning på den rörliga.


Där kan man läsa lite mer om det. Så innan den nya lagstiftningen så hade jag ju marginaler att helt enkelt betala mina lån - nu när min arbetsgivare tog bort provision HELT (den rörliga delen är borta. Så har dom tolkat lagstiftningen) så halverades min lön till ca 500K per år.
Du ska absolut söka skuldsanering!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
... "det som tär mest just nu är oron över att de ska avslå min omprövning för att jag självvalt bytte ner mig i lön trots att det fanns grund för det i mitt tycke" ... jag förstår det - att det är just det som tär mest <3
När kommer du få svar tror du? Jag har uppfattat det som så att de är igång och behandlar ditt ärende och att det hade uppstått följdfrågor från KFM i Kalmar. Så börjar "plågan" du befinner dig ta slut eller?
De påbörjade ärendet 20 juli sen gick ansvarig handläggare på semester, tror hen väntas åter runt 17-20 augusti.. Så än är det några veckor kvar...
Jag följde dock ditt råd och räknade ut (vad jag tror är rätt) summa om omprövningen går igenom och betalade in det den här månaden, kan det hända att jag får någon slags påminnelse från skusan om att jag betalt för lite innan handläggaren hinner färdigställa min omprövning?
Livrädd att det ska gå ut till borgenärerna och att de ska börja bråka...

Jag måste bara få skriva att du är ett oerhört fint stöd i det här forumet och all hjälp du ger är guld värd <3
Jag hoppas att du får behålla din löneökning och att de avslår din ansökan om omprövning :face3hearts:
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Vad berättade du vad du gjort m lånen? Konsumtionslån låter så enkelt.
Hur gick din process, och skrev du ngt eget brev.
Snart får jag löneutmätning. Ska söka andra gång nu i höst.
Jag berättade som det var. En lång historia om trassliga relationer som fått mig att ta mindre önskvärda beslut ekonomiskt osv..
Sista samlingslånen jag tog var dock för att överleva, att hålla huvudet ovanför vattenytan. Men det spelar ingen roll hur många livbojar man lyckas få tag i om det är hål i alla..

Min process gick rätt smidigt. Hon ringde efter ca 2,5 månad, vi pratade i nästan 1,5 timme där jag berättade om allt hur mitt liv varit sen jag blev myndig och varför jag hamnat i den sits jag hamnat i. Efter någon månad pratade vi igen men då var det för att jag fått höjd lön så hon gjorde om betalplanen. Sen gick det ca 1,5 månad innan hon ringde och sa att det var på håret och att flera jurister tittat på mitt ärende innan de valde att klubba igenom skusan. Euforin jag kände just då, trots vetskapen om att det kommer bli fem riktigt tuffa år, är svårslagen. Kändes som att jag kunde andas igen efter så många år med att kippa efter luft.

Jag skrev ett personligt brev på ca 1 A4-sida i samband med ansökan där jag skrapade lite på ytan om varför jag hamnat där jag hamnat. Ville inte vara för ingående i text utan jag förklarade djupare när vi talades vid i telefon.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Jag berättade som det var. En lång historia om trassliga relationer som fått mig att ta mindre önskvärda beslut ekonomiskt osv..
Sista samlingslånen jag tog var dock för att överleva, att hålla huvudet ovanför vattenytan. Men det spelar ingen roll hur många livbojar man lyckas få tag i om det är hål i alla..

Min process gick rätt smidigt. Hon ringde efter ca 2,5 månad, vi pratade i nästan 1,5 timme där jag berättade om allt hur mitt liv varit sen jag blev myndig och varför jag hamnat i den sits jag hamnat i. Efter någon månad pratade vi igen men då var det för att jag fått höjd lön så hon gjorde om betalplanen. Sen gick det ca 1,5 månad innan hon ringde och sa att det var på håret och att flera jurister tittat på mitt ärende innan de valde att klubba igenom skusan. Euforin jag kände just då, trots vetskapen om att det kommer bli fem riktigt tuffa år, är svårslagen. Kändes som att jag kunde andas igen efter så många år med att kippa efter luft.

Jag skrev ett personligt brev på ca 1 A4-sida i samband med ansökan där jag skrapade lite på ytan om varför jag hamnat där jag hamnat. Ville inte vara för ingående i text utan jag förklarade djupare när vi talades vid i telefon.
Fantastiskt att hon lyssnade och ville förstå.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
De påbörjade ärendet 20 juli sen gick ansvarig handläggare på semester, tror hen väntas åter runt 17-20 augusti.. Så än är det några veckor kvar...
Jag följde dock ditt råd och räknade ut (vad jag tror är rätt) summa om omprövningen går igenom och betalade in det den här månaden, kan det hända att jag får någon slags påminnelse från skusan om att jag betalt för lite innan handläggaren hinner färdigställa min omprövning?
Livrädd att det ska gå ut till borgenärerna och att de ska börja bråka...

Jag måste bara få skriva att du är ett oerhört fint stöd i det här forumet och all hjälp du ger är guld värd <3
Jag hoppas att du får behålla din löneökning och att de avslår din ansökan om omprövning :face3hearts:
Borgenären blir meddelade 4 ggr/år vid missade betalningar från personer med skuldsanering (mars, juni, september samt december). Och det framgår tydligt inne på KF:s hemsida att för en borgenär ska kunna ”bråka”, så krävs minst 3 missade betalningar för att en omprövning från deras sida skall tas i beaktelse.

Du har dessutom redan skickat in en ansökan om omprövning, så du kan nog sitta rätt lugnt i båten.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Borgenären blir meddelade 4 ggr/år vid missade betalningar från personer med skuldsanering (mars, juni, september samt december). Och det framgår tydligt inne på KF:s hemsida att för en borgenär ska kunna ”bråka”, så krävs minst 3 missade betalningar för att en omprövning från deras sida skall tas i beaktelse.

Du har dessutom redan skickat in en ansökan om omprövning, så du kan nog sitta rätt lugnt i båten.

Är det färre är det enklare att begära verkställighet av skuldsaneringsbeslutet, så får man pengarna via löneutmätning
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
En annan fråga.
Är det bra att försöka göra avbetalningsplaner
Tänker under tiden man söker skuldsanering?
För att undvika kronof för utmätning.
Vet ej om jag ens överlever om jag har avbetalningsplaner.
Blir himla snålt. Ev blir det ev ändå löneutmätning senare.
O sen söka skulds igen
Jag vill göra rätt men wv undvi kf löneutmätning i det längsta är hos kf för delgivning på två lån nu.
Betalt många smålån och några mindre avbetalningsplaner.
Men vet inte om jag ska fortsätta så.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Är det färre är det enklare att begära verkställighet av skuldsaneringsbeslutet, så får man pengarna via löneutmätning
Jag bara redovisar för vad som står skrivet på
Er hemsida och där framgår även att borgenärer inte kan begära verkställighet tills dess dom får sin årliga utbetalning och att det då fattas pengar i enlighet med skuldsaneringsbeslutet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp